Resum del ple del passat 13 de febrer
El Ple Ordinari de l'Ajuntament de Bell-lloc d'Urgell del 13 de febrer de 2025 va comptar amb la presència de 10 regidors, més la Secretaria Interventora.
En aquesta ocasió, es requeria l’aprovació de dues actes de plens anteriors (corresponents al plens de 21 de novembre de 2024 i al 27 de desembre de 2024), que van ser aprovades sense més dilacions.
Posteriorment es va procedir a l’aprovació del pressupost, en la que l’alcalde Carles Palau i Boté va presentar un pressupost de 2.513.633,71 euros. El grup de BA va mostrar una forta discrepància amb el document presentat, basant-se en dos punts: en primer lloc, la falta de participació ciutadana en el pressupost, tot i ser aquesta una de les banderes de la nova administració durant les eleccions. En segon lloc, va protestar per la baixa partida d’inversions, considerant-la insuficient tenint en compte el pressupost presentat.
Un dels punts més calents del ple va ser el relatiu al contracte de neteja. L’alcalde s’havia compromès a dur a terme la nova licitació. Tot i que la licitació es va poder dur a terme amb èxit, la regidora i cap de l’oposició va protestar pel que va considerar que no només no millorava, sinó que empitjorava les condicions del servei al nostre poble. Per a més detalls, la regidora denunciava l’absència d’una “bossa d’hores”, que aportava 300 hores extra amb les que es podia acabar de donar el servei, i l’absència també de 10 hores de neteja setmanals a l’escola. Alcaldia va negar que es dediquessin menys hores a l’escola, i es va comprometre a revisar les dades.
També es va dur al ple un projecte de renovació de la xarxa d’abastament d’aigua potable al poble. El projecte havia rebut una al·legació de APB, un veí que indicava que la seva vorera tenia un cert valor històric i que per tant havia de deixar-se en el mateix estat un cop acabades les obres. Tant Alcaldia com l’oposició van trobar raonable la petició i per tant va ser acceptada.
El consens es va trencar de nou quan es va posar sobre la taula el projecte a la Plaça Lluís Companys, orientat a esmorteir els efectes de l’illa de calor urbana. El grup de l’oposició va criticar de nou la falta de participació ciutadana en l’elaboració d’aquest projecte i va considerar excessius els 180.000 que acabaria costant el projecte, obrint un debat sobre el cost del projecte i si s’hauria de descomptar una subvenció que es rebrà al cost del mateix.
La unanimitat entre alcaldia i oposició es va fer palesa de nou en els últims dos punts de l’ordre del dia. En primer lloc, l’aprovació d’un conveni amb la Diputació de Lleida per a rebre serveis d’assistència tècnica informàtica, incloent ciberseguretat i telecomunicacions. La Sra. Buira va celebrar l’increment de participació de la Diputació amb els ens locals, i va desitjar que aquesta participació augmentés encara més. En segon lloc, la Sra. Alentà, va presentar una moció per lluitar contra la sobre població de conills, que representen una plaga per als agricultors i els seus conreus. El grup de BA va emfatitzar la importància de l’agricultura i la pagesia com a feina de futur i va demanar que aquesta política es fes efectiva i no es “quedés en un calaix”. Alcaldia va lamentar que aquesta política no depengués de l’ajuntament del poble i es va unir al desig de l’oposició de que es fes efectiva aquesta política.
En lo relatiu a les activitats de control, es van presentar els informes pertinents a la lluita contra la morositat i especialment els de pagaments a proveïdors, que complien el límit legal de trenta dies. Es va presentar el Pla d’Igualtat de Bell-lloc d’Urgell i amb el desig sincer per part d’Alcaldia i oposició de no haver-lo de necessitar mai. També es van donar compte dels decrets d’alcaldia compromesos entre el 455/2024 i el 21/2025.
En acabat, el grup de l’oposició va aprofitar el torn de precs i preguntes per posar sobre la taula la millora de la neteja general del poble i del cementiri en particular, així com l’arreglament d’alguns desperfectes en la senyalització viària. També va preguntar per la situació del bar de La Cultural, la disponibilitat de personal a la Llar d’Infants, la il·luminació de les piscines i la possibilitat de fer plens cada mes. Alcaldia va respondre a les preguntes i es va comprometre a revisar les dades i a fer les millores necessàries.